سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هیچ مال از خرد سودمندتر نیست ، و هیچ تنهایى ترسناکتر از خود پسندیدن ، و هیچ خرد چون تدبیر اندیشیدن ، و هیچ بزرگوارى چون پرهیزگارى ، و هیچ همنشین چون خوى نیکو ، و هیچ میراث چون فرهیخته شدن ، و هیچ راهبر چون با عنایت خدا همراه بودن ، و هیچ سوداگرى چون کردار نیک ورزیدن ، و هیچ سود چون ثواب اندوختن ، و هیچ پارسایى چون باز ایستادن هنگام ندانستن احکام ، و هیچ زهد چون نخواستن حرام ، و هیچ دانش چون به تفکر پرداختن ، و هیچ عبادت چون واجبها را ادا ساختن ، و هیچ ایمان چون آزرم و شکیبایى و هیچ حسب چون فروتنى ، و هیچ شرف چون دانایى ، و هیچ عزت چون بردبار بودن ، و هیچ پشتیبان استوارتر از رأى زدن . [نهج البلاغه]

دانستن چرایی = زندگی با هر چگونگی

وقتی می خواهم مهندسی و مدیریت ذهن را به شما خوبان بگویم شاید بهتر باشد که با تعریفی از ذهن و جایگاه آن شروع کنم که بعنوان سنگ بنای گام‌های بعدیمان باشد. 

این که ذهن چیست و مغز چیست و چه نسبتی به هم دارند سوال اساسی در مهندس و مدیریت ذهن است. همانطور که می‌دانید مغز و ابعاد آن به لحاظ ساختار فیزیکی آن برای بشر معلوم است. مغز انسان ساختار فیزیکی دارد و وزنی مشخص و مطالعات پزشکی متعددی نیز بر آن استوار گشته است. اما ذهن انسان بعنوان یک ظرف مفهومی همواره مورد مداقه بوده است. بحث ذهن(Mind) در حوزه فلسفه ذهن بسیار مورد بررسی قرار گرفته است که خیلی در دستور کار ما از این منظر قرار ندارد.  ذهنی که در دستور کار ماست ظرفیست مفهومی ما به ازای ظرف فیزیکی مغز است و اینکه تمام ذهنیات ما منتج از مغز است یا خیر این سوالی است که در طی زمان به پاسخ آن خواهیم رسید. اما اینکه ذهن ظرفی مفهومی است و مغز ظرفی فیزیکی در حال حاضر مورد بحث ماست.

لازم است چند تعریف دیگر نیز شفاف شود. حافظه(memmory) یکی دیگر از آن تعاریف است که از دیدگاه من همه اینها را با یک قیاس شرح خواهم داد. چنانچه اگر ذهن را به یک سالن سینما مقایسه کنیم، خود تالار می‌شود ذهن، ظرفیت تالار می شود حافظه، افراد و صندلی‌های تالار می‌شوند سوژه‌ها(Subjects) و قواعد نشستن می‌شود هوش(Intelligent) و نحوه ارتباط پویای بین سوژه‌های می‌شود فکرو اندیشه(Thinking). این تعاریف به شدت زیربنایی هستند و اساس کار ما را در طراحی و بازمهندسی ذهن شکل خواهند داد.

همین اندازه در اینجا بگویم که پرده این سینما محل خلق زندگی ماست و ما کارگردانی خواهیم کرد زندگی شکوهمندمان را بر پرده این سینما. اینکه چگونه کارگردانی زبردست شویم و بتوانیم ترسیم کنیم خودمان و نظام باروهایمان را از طریق بکارگیری قابلیت‌های نهفته در مدیریت ذهن، هدف اساسی ما می‌باشد و در این راه به ابزارها و روش‌های متعددی اشاره خواهیم نمود.




دکتر اسحق سعیدی ::: یکشنبه 91/8/14::: ساعت 3:7 عصر

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 9


بازدید دیروز: 2


کل بازدید :56809
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
 
>>آرشیو شده ها<<
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<